Assalammualaikum dan selamat sejahtera J
Read & Head
Kali ini perkongsian bertajuk , “Tips menjalin hubungan yang
baik/positif dengan rakan sekerja”. Bagaimana? Jom kita membaca tips di bawah.
Sumber (Kredit kepada) : dspace.unimap.edu.my/dspace/bitstream/123456789/7498/1/Tips membina hubungan positif.pdf
1) Memberi Pujian
-
Memberi pujian terhadap kerja yang
dibereskan atau sebarang kerja yang
dilakukan.
-
Cth : “Bagus”, “Good Job”, “Well Done” dan
sebagainya akan membantu menaikkan semangat seseorang/ rakan sekerja.
2) Elakkan kata-kata yang negatif
-
Kadang-kadang kita terlalu menumpukan tentang
perkara negatif sehingga mengeluarkan kata-kata yang negative terhadap
seseorang. Lantas, kita terlupa tentang perkara yang positif yang pernah
dilakukan oleh individu tersebut.
3) Jangan mengaibkan orang
-
Kita manusia biasa. Tidak terlepas daripada
melakukan kesilapan. Dengan itu, sebelum kita melihat kekurangan yang ada pada
orang lain, teliti dahulu kekurangan yang ada pada diri sendiri J
4) Bersikap rendah diri
-
Elakkan diri mengeluarkan perkataan yang
berunsur bongkak dan sombong. Perkara ini hanya akan menyebabkan orang lain
menjauhkan diri daripada anda. Maka, bersederhanalah anda setiap masa J
5) Elakkan kata-kata yang sarkastik
(menyindir)
-
Menyindir boleh menyebabkan kita merasa puas.
Namun, bagi orang yang mendengarnya akan merasa sakit hati.
-
Tapi, bagaimana pula dalam situasi di mana rakan
sekerja kita mungkin “mengganggu” kita secara emosi? Bagaimana kita hendak
menangani isu sebegini. Ya, salah satu cara adalah menegur dengan cara yang
berhemah. Tapi jika masih tidak berubah, hurmm, nampaknya, penggunaan sarcacism
mungkin boleh membantu, tapi dari segi yang positif. Demi keamanan sejagat.Heh J
6) Memohon maaf dan Memaafkan orang lain
-
Di antara tanda kerendahan hati ialah mudah
memohon maaf dan memaafkan orang lain. Jika mahu orang lainmemaafkan kita, maka
apa salahnya kita terlebih dahulu memaafkan orang lain.
-
Selain itu, dengan bersikap pemaaf dan sentiasa
meminta maaf, hati akan sentiasa tenang.
7) Menghargai orang lain
-
Hargailah orang lain (hasil kerja mereka, usaha
yang mereka curahkan untuk kerja mereka) menunjukkan kita mempunyai sifat
mengambil berat tentang individu lain.
-
Sentiasa peka terhadap perasaan mereka.
8) Memberi teguran yang lembut
-
Kata-kata yang lembut mampu menembusi hati yang
keras. Betul?Heh
9) Suka Membantu
-
Sikap suka membantu akan menyebabkan sesebuah
hubungan menjadi lebih erat. Bak kata WonderPats “Apa yang penting, Kerjasama”.
No comments:
Post a Comment